jueves, 17 de octubre de 2013

Aprenem més sobre els blogs!

Durant uns quants dies hem hagut de llegir-nos un llibre que tracta sobre els blogs. Aquest llibre s'anomena "Usos educatius dels blogs. Recursos, orientacions i experiències per a docents" de Francesc Balagué i Felipe Zayas (Editorial UOC).
Ens hem llegit aquest llibre per saber més sobre el tema però també per comentar-lo a classe i treure-li el suc. A continuació us exposo les idees principals i més importants que nosaltres hem cregut.

" Una de les característiques principals de la web 2.0 és que són els mateixos usuaris els que creen i organitzen els continguts, amb la qual cosa s'estableix una estructura de la informació més horitzontal i democràtica"
Una web 2.0 fa referència a un fenomen social sorgit a partir del desenvolupament de diverses aplicacions en Internet. Podem distingir una web 2.0 quan el nivell d'interacció és alt i s'actualitza amb les aportacions dels usuaris.
"Blogosfera és el terme amb el qual s'agrupa la totalitat de weblogs."
"Fonamentalment, un blog serveix per exposar i intercanviar idees. És una eina de publicació i comunicació que està especialment preparada per organitzar i emmagatzemar tota aquesta informació." Educastur blog
"Els blogs permeten combinar de manera senzilla el treball a l'aula i el treball a distància, amb totes les possibilitats que això comporta!"
Dins d'aquest llibre també podem trobar un glossari on ens defineix: Blogroll o llista de blogs, comentari, enllaç permanent (permalink), etiquetes i categories, Ping, plugin o "widget", post, retroenllaços (trackbacks) i RSS, feed o sindicació.
Els blogs serveixen per pensar, escriure, compartir i participar.
Els blogs de l'aula es poden dividir en blog de l'aula del professor, blog de professor-alumnes i el blog de l'alumne. El blog del professor ens proporciona informació, ens proposa activitats, ens dóna instruccions, etc. Pot ser sense interacció o amb interacció mitjançant els comentaris o els blogs dels alumnes.
El blog de professor-alumne ens serveix com a portafoli, com a revista de classe o per treballar per projectes.
El blog de l'alumne serveix per donar a terme tasques individuals ja sigui taller de blogs o blog d'activitats complementàries.

L'activitat que em tingut que donar a terme a classe ha estat analitzar un blog educatiu. El blog que jo he analitzat és Soñando Sonrisas...
Aquest blog l'escriu mestres d'infantil. Podem observar que la majoria de publicacions del blog tenen un contingut multimèdia que solen ser imatges. Aquest blog el podem classificar com un blog de professor i serveix per poder veure que van aprenent o fent cada dia els infants.
L'estructura d'aquest blog consisteix en diverses pestanyes on pots viatjar per la web, sortint del blog. Té les etiquetes col•locades a la part superior del blog. Utilitzen la plataforma blogger.
Les entrades tenen una estructura ben simple, tracta d'una descripció de l'activitat i després un suport multimèdia que pot ser tant imatges com vídeos. En la majoria d'entrades té diversos comentaris on l'ajuden o li donen consells per millorar les activitats. Va dirigit tant a professors com als pares dels infants. Té un blogroll en el lateral dret, on podem trobar la biografia de l'escriptora, el canal RSS, i altres gadgets com per exemple un blogroll amb els diferents blogs que l'autora llegeix.
Personalment, el blog i el disseny m'agrada. Un bon punt és la localització de les etiquetes , crec que posar-les a dalt de tot està molt bé ja que facilita molt al lector poder veure quins temes han tractat en el blog i de quins han parlat diverses vegades. També el que està força bé és que al final de cada entrada et suggereix  entrades del mateix blog relacionades.
 En la dreta podem observar un blogroll amb els blogs que l'autora es llegeix. Opino que estaria millor si no hi haguessin tants blogs perquè visualment es veu massa informació acumulada i normalment els visitants del blog no acabin de llegir la llista.

No hay comentarios:

Publicar un comentario